برنامه ها

برنامه های علمی

  • کارگاه2: ارتباط همدلانه با والدین، فرآیند اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش های کودکان

    کارگاه2: ارتباط همدلانه با والدین، فرآیند اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش های کودکان

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 08:00 در سالن skill lab پیش رو

    عنوان کارگاه: برقراری ارتباط همدلانه با والدین، فرایند اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش‌های کودکان 

    دبیرعلمی: دکتر مرجان بناءزاده

    bannazadeh   

    دبیر اجرایی: خانم لیلا هاشمی، ستایش سعیدی، سلما میرزامنصوری، سید امیرحسین سیدعلیخانی

     

    اعضاءکمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر بهداد قریب، دکتر ستاره ثافب، دکتر فروزان اکرمی، دکتر اعظم دشتی

     

    سطح کارگاه: پیشرفته

     

    مقدمه و زمینه: 

    اعلام اخبار ناگوار به بیماران یک مسئولیت رایج متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است. این تلاش چالش‌برانگیز مستلزم توانایی‌های ارتباطی پیشرفته است و باید با دلسوزی برای همه افراد دخیل انجام شود. مدیریت ناکافی چنین تعاملاتی می‌تواند منجر به احساس بی‌اعتمادی، خشم، ترس و سرزنش شود. همچنین، ممکن است منجر به پیامدهای عاطفی مضر در دراز مدت برای خانواده شود. در نتیجه، توانایی اعلام اخبار ناگوار یکی از مؤلفه‌های حیاتی آموزش پزشکی است، اما به‌دلیل ماهیت پیچیده و حساس آن، چالش‌های مهمی را برای پزشکان و پرستاران به‌همراه دارد. علیرغم اهمیت این تعامل، کمبود قابل توجهی در آموزش رسمی برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در این حوزه وجود دارد. در راستای فراهم سازی زمینه رفع چالش موجود، فرصت برگزاری بیست و دومین همایش کشوری و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان و حضور کارکنان شاغل در بخش های کودکان و نوزادان در این همایش را غنیمت می‌شماریم و در راستای محور "صدمات عاطفی، روانی، اجتماعی، معنوی، تکاملی و جسمی در کودکان سنین مختل، والدین و خانواده" به پیشنهاد دبیر علمی همایش سرکار خانم دکتر مرضیه حسن پور این کارگاه یک روزه را با هدف آموزش کارکنان بخش‌های کودکان و نوزادان و به منظور ارتقاء توانمندی‌ های آنان در اعلام خبر ناگوار به والدین طراحی کرده‌ایم.

     

    اهداف و پیامدهای مورد نظر:

    شرکت کننده قادر باشد:

    1.خبر ناگوار را تعریف کند .

    2.اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه  کودک را شرح دهد.

    3.چالش‌های های اعلام خبر ناگوار به والدین را توضیح دهد.

    4.نقش پزشک و پرستار در اعلام خبر ناگوار را توصیف کند.

    5.پروتکل های رایج اعلام خبر ناگوار را نام ببرد و اجزای هر یک را توصیف کند.

    6.اصول برقراری ارتباط همدلانه با والدین در شرایط بالینی پیچیده و دشوار در بخش‌های کودکان را شرح دهد.

    7.فرایند اعلام خبر ناگوار، مراحل قبل، حین و بعد از آن را توضیح دهد.

    8.در یک موفعیت شبیه سازی، نقش خود را به عنوان عضوی از تیم درمان، در اعلام خبر ناگوار به والدین ایفا کند.

     

    گروه هدف: پرستاران و پزشکان شاغل در بخش‌های کودکان

     

    ساختار و روش اجرای کارگاه

     

     

    زمان بندی کارگاه

     

     مدرس                     سمت/تخصص

    عنوان

    زمان

    دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

    افتتاحیه و خوشامدگویی

    پیش آزمون

    08:10- 08:00

    دکتر ستاره ثاقب، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، فوق تخصص نوزادان

    تعریف خبر بعد، اهمیت و اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه نوزادان و چالش های موجود

    پرسش و پاسخ

    08:25- 08:10

    08:30- 08:25

    دکتر بهداد قریب، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، فلوشیپ مراقبتهای ویژه  کودکان

    اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه کودکان و نقش پزشک در اعلام خبر ناگوار

    پرسش و پاسخ

    08:45- 08:30

    08:50- 08:45

    دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

    پروتکل های رایج اعلام خبر ناگوار و نقش پرستار در اعلام خبر ناگوار

    پرسش و پاسخ

    09:05- 08:50

    09:10- 09:05

    دکتر اعظم دشتی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، دکتری روانشناسی بالینی

    اصول برقراری ارتباط همدلانه با والدین در شرایط با لینی پیچیده و دشوار

    پرسش و پاسخ

    09:25- 09:10

    09:30- 09:25

    دکتر فروزان اکرمی، مدیر گروه اخلاق زیستی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتری اخلاق پزشکی و فوق دکتری اخلاق زیستی

    فرایند اعلام خبر ناگوار، مراحل قبل، حین و بعد

    پرسش و پاسخ

    09:45- 09:30

    09:50- 09:45

    استراحت و پذیرایی

    10:10- 09:50

     

    تمرین عملی

     

    مدرس                      سمت/تخصص

    عنوان

    زمان

    کلیه مدرسین و شرکت کنندگان

    تمرین مهارت های اعلام خبر ناگوار

    گروه کوچک، سناریو، ایفای نقش

    10:45- 10:10

    کلیه مدرسین و شرکت کنندگان

    باز اندیشی و ارائه بازخورد توسط مدرسین و شرکت کنندگان

    نمایش فیلم و بازاندیشی

    11:30- 10:45

    دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

    جمع بندی

    پس آزمون

    11:45- 11:30

     

    •  

    همکاران:

    بناءزاده مرجان1، قریب بهداد2 ، ثاقب ستاره 3، اکرمی فروزان 4، دشتی اعظم5

    1دکتری تخصصی پرستاری، استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و فوریتهای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، البرز، ایران. banazadehmarjan@gmail.com نویسنده مسئول ، 09134410017

    2 فوق تخصص مراقبتهای ویژه کودکان، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، تهران، ایران

    3 فوق تخصص مراقبتهای ویژه نوزادان، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، تهران، ایران

    4دکترای اخلاق پزشکی، فوق دکتری اخلاق زیستی، مدیر گروه اخلاق زیستی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    5دکتری روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    • آیا قبلا این برنامه را در کارگاه کنگره دیگری ارائه کرده اید؟ خیر
    • الزامات مورد نیاز: وسایل سمعی و بصری، چیدمان میز گرد برای کار گروهی

     

  • کارگاه 5: مراقبت از زخم و استومی در کودکان

    کارگاه 5: مراقبت از زخم و استومی در کودکان

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 08:00 در سالن امید پیش رو

    مقدمه:

    امروزه فیلد مدیریت و کارشناسی زخم به عنوان یک فیلد تخصصی در سراسر جهان و بخصوص ایران شناخته شده است. با توحه به جمعیت کشورمان و جامعه آماری بالای بیمارانی که از انواع زخم های حاد و مزمن رنج می‌برند و درگیر درمان هستند، احساس نیاز به تربیت و آموزش کادر پرستاری در زمینه مدیریت زخم بیشتر از پیش شده است.  هر چقدر این آموزش ها و دوره های تخصصی علمی تر، بروز تر و بر اساس آخرین گایدلاین های بین المللی باشد قطعا کارشناسان زخم ماهرتری خواهیم داشت و بیماران و به جویان بیشتری در سراسر کشورمان از این خدمات تخصصی بهره مند شده و دردی از دردهایشان التیام می‌یابد.

    هدف کلی:

    در راستای توانمندسازی شرکت کنندگان و جذب مشارکت آنها برای شرکت در کارگاه و کنفرانس و کسب مهارت و استفاده از پتانسیل کمیته علمی در جهت طراحی کارگاه و کنفرانس و رسیدن به اهداف بالاتر به پیشنهاد دبیر و کمیته علمی کارگاه ها و کنفرانس هایی در راستای محور چهارم همایش (راهنماهای بالینی پرستاری از کودکان، راهکارها و چالش های اجرایی کردن آنها در عمل)، تصمیم بر آن شد که کنفرانس تخصصی مدیریت زخم و استومی در کودکان پیشنهاد و برنامه ریزی شود.

    گروه هدف:  کلیه مقاطع رشته پرستاری ، مامایی ، هوشبری و اتاق عمل

    اهداف اختصاصی:

    • شرکت کنندگان قادر باشند بر اساس بافت های بستر زخم، گرید زخم سوختگی و زخم بستر را تشخیص داده و همچنین عوارض مربوط به اطراف استوما و پلن درمانی مناسب را تعریف کنند و آن را شرح دهند.
    • شرکت کنندگان قادر باشند اقدامات اولیه در هنگام شروع اکستراوازیشن و نحوه مدیریت زخم های ناشی از آن را شرح دهند.
    • شرکت کنندگان قادر باشند اندیکاسیون ها و کنترا اندیکاسیون های وکیوم تراپی در زخم های کودکان و مراحل انجام آن و مودها و فشار دستگاه را بیان کنند.

    طول مدت برنامه آموزشی:

    تاریخ و ساعت برگزاری: 11/07/1403 ساعت 8 الی 11:30

    محل برگزاری: سالن امید مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران

     آدرس:  تهران، انتهای بلوار کشاورز، خیابان دکتر محمد قریب، جنب بیمارستان امام خمینی (ره)، پلاک ۶۲، مرکز طبی کودکان

    روش برگزاری:

    سخنرانی، اسلاید، بحث و پرسش و پاسخ، تمرین عملی

    نحوه ارزشیابی:

    فرم ارزیابی و آزمون تستی، کار تیمی در گروه های کوچک

    دبیر علمی:

    دکتر لیلی بریم نژاد، استاد کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    کمیته علمی:

    دکتر لیلی بریم نژاد، استاد کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    دکتر مرضیه حسن پور، استاد کودکان و مراقبت ویژه نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر علمی بیست و دومین همایش پرستاری کودکان

    محمد ملکی، درمانگر تخصصی زخم و استومی، کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    حسین حسنی، درمانگر تخصصی زخم ، کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    صادق جمشیدیان، کارشناس هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

    دبیر اجرایی: سرکار خانم  لیلا هاشمی

     

    مدرس

    موضوع برنامه

    ساعت

    دکتر لیلی بریم نژاد/ دکتری پرستاری دانشگاه ع.پ ایران/ رئیس انجمن عملی پرستاری کودکان

    افتتاحیه کارگاه و پیش ازمون

     

    8:15-8:00

    صادق جمشیدیان کارشناس هوشبری، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

    محمد ملکی درمانگر تخصصی زخم و استومی، کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شرح سرفصل های مدیریت زخم

     مدیریت اکستراوازیشن و زخم های ناشی از آن

    تمرینات عملی و پرسش و پاسخ

    9:15-8:15

    استراحت و پذیرایی

    9:30-9:15

    حسین حسنی درمانگر تخصصی زخم و استومی، کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    درمان های مکمل در ترمیم زخم (وکیوم تراپی، پلاسما تراپی و...)

    پرسش و پاسخ و تمرینات عملی

    09:30- 10:30

    محمد ملکی درمانگر تخصصی زخم و استومی، کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران

    مدیریت زخم های فشاری، سوختگی و زخم های اطراف استوما

    پرسش و پاسخ و تمرینات عملی

    10:30- 11:15

    دکتر لیلی بریم نژاد/ دکتری پرستاری دانشگاه ع.پ ایران/ رئیس انجمن عملی پرستاری کودکان

    ارزشیابی و پس آزمون و پرسش و پاسخ

    11:15- 11:30

  • کارگاه 1: وضعیت دهی به نوزادان و شیرخواران با رویکرد تکاملی

    کارگاه 1: وضعیت دهی به نوزادان و شیرخواران با رویکرد تکاملی

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 09:00 پیش رو

    عنوان کارگاه: وضعیت دهی به نوزادان و شیرخواران با رویکرد تکاملی

    دبیر علمی: دکتر صالحه تجلی 

    tajali 

    دبیر اجرایی: سرکار خانم لیلا هاشمی

    hashemi 

    اعضای کمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر کیوان میرنیا ، خانم الهه راستکار مهربانی ، خانم آزاده رنجبر،  دکتر آیدا راوریان،  دکتر صالحه تجلی

    ضرورت اجرا: در راستای ارتقا دانش، نگرش و مهارت شرکت کنندگان بیست و دومین همایش کشوری پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان کمیته علمی بر آن شدند در راستای محور سوم همایش "مدل ها، رویکردها و روش های نوین مراقبتی، حمایتی و آموزشی در پرستاری و مراقت از کودک و خانواده"  اولین کارگاه از سلسله کارگاه های پیش کنفرانس را به مروری بر مبانی و ملاحظات"وضعیت دهی در نوزادان و شیرخواران با رویکرد تکاملی" بپردازند.

    زمان و مکان اجرا :11/07/1403 ساعت 9-12:30، سالن استاد دکتر محمد قریب بیمارستان مرکز طبی کودکان

    سطح کارگاه: مبتدی تا متوسط

    مقدمه و زمینه: دوره نوزادی و شیرخوارگی مهمترین و حساس ترین دوره زندگی انسان است. به منظور کاهش عوارض و مرگ و میر، نقش پرستار و پزشک به عنوان درمانگر اصلی ارائه مراقبت تخصصی و پیشرفته به این گروه بسیار حساس است. وجود درمانگرانی واجد دانش و مهارت کافی برای مراقبت از نوزادان/ شیرخواران بد حال ضروری است. یکی از وظایف اصلی درمانگر قرار دادن نوزاد/ شیرخوار در وضعیت مناسب است. منظور از وضعیت دهی کلیه ملاحظات و اقدامات لازم برای طراحی وضعیت ایستا با عنایت به کارکرد ها، و تاثیرات آن بر تکامل اعصاب مرکزی است. به این منظور در این کارگاه به بیان اهمیت وضعیت دهی در نوزادان و شیرخواران، تاثیر وضعیت دهی بر نوروپلاستیسیتی و تکامل، ملاحظات وضعیت دهی در نوزادان و شیرخواران، اصول آشیانه سازی، اصول جا به جایی، اصول توزین و حمام نوزاد، معرفی ابزارهای وضعیت دهی نوزادان و شیرخواران خواهیم پرداخت. 

    اهداف:

    پس از پایان این کارگاه آموزشی انتظار می­رود که فراگیر بتواند:

    1.سین اکتیو تیوری را بیان نماید.

    2.فلسفه و ابعاد مراقبت تکاملی را ذکر نماید.

    3..با ملاحظات وضعیت دهی در نوزادان آشنا باشد.

    4.نحوه آشیانه سازی صحیح برای نوزاد را اجرا نماید.

     

    گروه هدف: پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه نوزادان. پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه شیرخواران و کودکان 

    ارزشیابی: پیش آزمون پس آزمون به روش چهارجوابی [1]،

    ساختار و روش اجرا: سخنرانی، نمایش، کار در گروه­های کوچک

     

    سخنرانان:


     

    زمان

    عنوان

    سخنران

    تخصص

    محل خدمت

    9:00-9:15

    افتتاحیه و خوش آمدگویی

    پیش آزمون

    دکتر صالحه تجلی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    9:15-9:45

    تاریخچه و فلسفه مراقبت تکاملی نوزاد

    فرضیه همبستگی و اصول ارزیابی و مراقبت تکاملی یگانه نوزاد  

    پرسش پاسخ

    دکتر صالحه تجلی

     

    دکتر کیوان میرنیا

    دکتری تخصصی پرستاری

     

    فوق تخصص نوزادان

     

    دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    دانشگاه علوم پزشکی تهران

    مرکز طبی کودکان

    9:45-10:30

    مناسب سازی فضای فیزیکی در برنامه مراقبت تکاملی (معرفی اجزا مراقبت تکاملی)

    نمایش ویدبو و تمرین عملی و پرسش پاسخ

    سرکار خانم الهه راستکار مهربانی

    کارشناسی ارشد مراقبت ویژه نوزادان

    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    10:30:10-45

    استراحت و پذیرایی

      10:45-11:30

    حمایت بدن نوزاد و وضعیت دهی به نوزادان نارس، اهمیت حمایت بدن، مزایای تکاملی وضعیت دهی و عوارض تکاملی عدم حمایت بدن نوزاد،اصول کلی و روش های مختلف وضعیت دهی،وضعیت نوزاد در هنگام مراقبت آغوشی، اصول بلند کردن و جابجایی نوزاد

    تمرینات عملی و پرسش پاسخ                    

     

     

     

    سرکار خانم آزاده رنجبر

     

     

     

    کارشناسی ارشد مراقبت ویژه نوزادان

     

     

     

      دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    11:30-12:15

     

    معرفی وضعیت های Supine، Prone، Side lying

    مروری بر وضعیت های نادرست تمرینات عملی و پرسش پاسخ

     

    دکتر آیدا راوریان

    دکتری تخصصی کاردرمانی، توان بخشی علوم اعصاب کودکان

    دانشگاه علوم توان بخشی و سلامت اجتماعی

    12:15-12:30

    جمع بندی و پس آزمون

    دکتر صالحه تجلی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • کارگاه3: ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری

    کارگاه3: ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 13:00 در سالن امید پیش رو

    کارگاه ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری

    عنوان کارگاه: ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری

    دبیر علمی: دکتر نعیمه سیدفاطمی

    seyyedfatemi  

    دبیر اجرایی: سرکار خانم لیلا هاشمی

    hashemi 

    اعضای کمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر نعیمه سید فاطمی، دکتر جمیله محتشمی، دکتر نازنین اسماعیلی، دکتر مرجان مردانی

    ضرورت اجرا: در راستای ارتقا دانش، نگرش و مهارت شرکت کنندگان بیست و دومین همایش کشوری پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان کمیته علمی بر آن شدند در راستای محور ششم همایش "جایگاه پرستاران کودکان در نظام سلامت، صدمات و آسیبهای شغلی، مراقبت از مراقبان سلامت کودک"  اولین کارگاه از سلسله کارگاه های پیش کنفرانس را به مروری بر مبانی و ملاحظات" سلامت روان پرستار با تاکید بر شفقت ورزی و تاب آوری" بپردازند.

     

    سطح کارگاه: مبتدی تا متوسط

    مقدمه و زمینه: سلامت روان پرستاران شاغل در بخش های کودکان و نوزادان تحت تاثیر مفاهیم متعددی از جمله شفقت ورزی و تاب آوری شکل می گیرد. شفقت‌ورزی، یک رویکرد پایه به سلامت است و یکی از مؤلفه‌های کلیدی مراقبت بیمار محور می باشد که پرستاران را بر آن می‌دارد تا اقدامات مثبتی برای کاهش رنج بیماران انجام‌دهند. مراقبت مبتنی بر شفقت‌ورزی نیز یک رویکرد در مراقبت های پرستاری است که بر ارائه مراقبت با تمرکز بر  همدلی و همراهی با بیماران و خانواده های آنان تأکید دارد. تاب­آوری، سبب ارتقای کیفیت زندگی کاری پرستاران شده، خشنودی کاری آنان را افزایش داده، از فرسودگی شغلی آنان می کاهد و پاسخ­های مقابله­ای آنان در برابر استرس­های محیط کاری را تعدیل می نماید. به این منظور در این کارگاه به بیان اهمیت سلامت روان پرستار شاغل در بخشهای کودکان و نوزادان با تاکید بر مفاهیم شفقت ورزی و تاب آوری خواهیم پرداخت.

    اهداف:

    پس از پایان این کارگاه آموزشی انتظار می­رود که فراگیر بتواند:

    • مهارتهای تقویت تاب آوری و شفقت ورزی در پرستاران را بشناسد.
    • تاب آوری و مولفه های آن و عوامل مرتبط با تاب آوری را شناسایی نماید.
    • با شفقت ورزی و مولفه های آن و عوامل موثر بر شفقت ورزی آشنا باشد.
    • با اهمیت سلامت روان برای پرستار در بخشهای کودکان و نوزادان آشنا شود.

    گروه هدف: پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه نوزادان. پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه شیرخواران و کودکان، دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، پزشکان کودکان و دستیاران تخصصی بیماری های کودکان

    ارزشیابی: پیش آزمون ، پس آزمون به روش MCQ

    ساختار و روش اجرا: سخنرانی، نمایش، کار در گروه­های کوچک

    سخنرانان:

    زمان

    عنوان

    سخنران

    تخصص

    محل خدمت

    13:15 -13:00

    تلاوت آیاتی از قران مجید، معرفی برنامه و سخنرانان، خوشامد گویی و ارزشیابی

    دکتر نعیمه سیدفاطمی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    14:10 -13:15

    سلامت روان و اهمیت آن برای  پرستار و عناصر سلامت روان

    پرسش و پاسخ

    دکتر نعیمه سیدفاطمی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    15:10-14:10

    تاب آوری و مولفه های آن و عوامل مرتبط با تاب آوری

    تمرینات عملی

    پرسش پاسخ

    دکتر نازنین اسماعیلی

    دکترای تخصصی روانشناسی

    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    15:10-15:25

    استراحت و پذیرایی

    16:00 -15:25

    شفقت ورزی و مولفه های آن و عوامل موثر بر شفقت ورزی

    پرسش پاسخ

    دکتر مرجان مردانی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    16:40-16:00

     

    مهارتهای تقویت تاب آوری و شفقت ورزی در پرستاران

    تمرینات عملی

    پرسش پاسخ

    دکتر جمیله محتشمی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی

    17:00-16:40

    پرسش پاسخ، جمع بندی و ارزشیابی

    دکتر نعیمه سیدفاطمی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • کارگاه 4: مدیریت درد و استرس در  کودکان و نوزادان با رویکرد بین حرفه ای و تکاملی

    کارگاه 4: مدیریت درد و استرس در  کودکان و نوزادان با رویکرد بین حرفه ای و تکاملی

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 13:00 در سالن دکتر قریب پیش رو

    عنوان کارگاه: مدیریت درد و استرس در  کودکان و نوزادان با رویکرد بین حرفه ای و تکاملی

    Workshop Topic:  Pain and Stress Assessment and Management in Newborns’ Infants and Children with a Developmentary and Interprofessional Approaches

    دبیر علمی: پرفسور مرضیه حسن پور

    hassanpoor 

    مسئول هماهنگی های علمی و دبیران اجرایی کارگاه: دکتر اعظم الملوک الساق و سرکار خانم لیلا هاشمی

    اعضای کمیته علمی:

    پرفسور مرضیه حسن پور، دکتر نغمه رزاقی ، دکتر سعید کشمیری، دکتر علیرضا جشنی مطلق

    ضرورت اجرا: در راستای ارتقا دانش، نگرش و مهارت شرکت کنندگان بیست و دومین همایش کشوری و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان به پیشنهاد دبیر و اعضای کمیته علمی همایش بر آن شدیم تا در راستای محورهای ۲، ۳، و۷ همایش «انواع صدمه و اثرات آن (عاطفی، روانی، اجتماعی، معنوی، تکاملی، و فیزیکی) دركودكان، والدین، خانواده» «مدل­ها، رویکردها و روش­های نوین مراقبتی، حمایتی و آموزشی در پرستاری و مراقبت از کودک و خانواده» و «عملکرد بین حرفه­ای، تیمی و همیارانه در پرستاری و مراقبت از کودکان و نوزادان»  و با استفاده از پتانسیل اعضای کمیته علمی در برنامه ریزی و دعوت از استادان  مجرب در تدریس مباحث، با برگزاری چهارمین کارگاه از سلسله کارگاه های پیش کنفرانس به مروری بر مبانی و ملاحظات ارزیابی و مدیریت درد و استرس در نوزادان و کودکان، با رویکرد تکاملی و بین حرفه ای بپردازیم.

     

    سطح کارگاه: متوسط تا پیشرفته

    مقدمه و زمینه: به گفته انجمن  بین‌المللی  مطالعه درد (IASP)[1]، درد یک تجربه حسی و احساسی ناخوشایند است که با آسیب واقعی یا بالقوه بافت همراه است. از آنجا که شیرخواران و کودکان بستری، تحت رویه های دردناک متعددی در بخش ها قرار می گیرند، لذا مدیریت درد امری ضروری است، چرا که عدم کنترل درد  می ‌تواند  منجر به عوارض کوتاه ‌مدت و طولانی ‌مدت در رشد و تکامل عصبی شیرخواران و کودکان گردد. با توجه به اینکه درد به‌ عنوان "پنجمین علامت حیاتی" شناخته ‌شده است، باید به ‌طور معمول در انجام رویه ­ها و اقدامات بالینی، کنترل و مدیریت شود. مدیریت درد شامل: ارزیابی و سنجش درد، اقدامات  تسکینی و پایش مجدد درد می باشد. لذا در راستای تحقق مدیریت موثر درد، به کارگیری یک برنامه ی منسجم جهت اندازه گیری، تسکین و مدیریت درد و مراقبت های پرستاری مربوطه، ضروری می باشد.

    به این منظور در این کارگاه به بیان مفهوم درد، اهمیت ارزیابی و اندازه گیری درد و استرس در  نوزادان، پیامدهای عدم تسکین درد، انواع ابزارهای اندازه گیری درد، راه های کاهش درد به صورت دارویی و غیر دارویی و نقش خانواده در کاهش درد غیر دارویی در نوزادان و کودکان می پردازیم.

    اهداف:

    پس از پایان این کارگاه آموزشی انتظار می­رود که فراگیر بتواند:

    1. مفهوم درد و اهمیت را بیان کند.
    2. جدیدترین ابزارهای اندازه گیری درد را بشناسد.
    3. راه های کاهش درد دارویی و غیر دارویی را نام ببرد.
    4. نحوه مشارکت خانواده در کاهش درد را اجرا کند.
    5. عوارض عدم تسکین درد و پیامدهای تکاملی را ذکر نماید.

     

    گروه هدف:  پرستاران مراقبت ویژه کودکان و پرستاران مقاطع مختلف شاغل در بخش­های مختلف  کودکان، رشته مامایی مقاطع مختلف

    ارزشیابی شرکت کنندگان و کارگاه:  اجرای پیش آزمون، پس آزمون به روش  سوالات تستی  چهارجوابی [2]، و فرم ارزشیابی کارگاه

    ساختار و روش اجرا:

    سخنرانی، بحث گروهی، نمایش فیلم، پرسش و پاسخ

    سخنرانان:

    • پرفسور مرضیه حسن پور
    • دکتر اعظم الملوک الساق
    • دکتر نغمه رزاقی
    • دکتر سعید کشمیری
    • دکتر سهیل روشن ضمیری
    • دکتر علیرضا جشنی مطلق
    • خانم فرزانه خوش اخلاق

     

    زمان بندی برنامه کارگاه

     ارزیابی و مدیریت درد و استرس در کودکان با رویکرد تکاملی و بین حرفه ای

    ۱۱ مهرماه ۱۴۰۳         ساعت ۱۳ تا ۱۶:۳۰

    زمان

    عنوان

    سخنران

    تخصص

    محل خدمت

    ۱۳:۰۰-۱۳:۱۵

     

     

     

    -     افتتاحیه خوشامد گویی

    -     انجام پیش آزمون

    -     معرفی برنامه

     

    دکتر

    اعظم الملوک الساق

    و لیلا  هاشمی

     

    دکترای تخصصی پرستاری

    کارشنایس پرستاری کارشناس ارشد آناتومی

     

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

     

    مرکز طبی کودکان

     

     

    ۱۳:۱۵-۱۳:۳۰

     

    -     

     

    مقدمه ای بر ارزیابی  مدیریت درد و استرس در کودکان

     

    دکتر

    مرضیه حسن پور

     

    دکتری تخصصی  پرستاری

     

    دانشگاه علوم پزشکی تهران

    ۱۳:۳۰-۱۳:۵۰

    پیامدهای درد و استرس تسکین نیافته در کودکان

    بحث گروهی و تمرین عملی

     پرسش و پاسخ

    دکتر

    علیرضا جشنی مطلق

    فوق تخصص نوزادان

     

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

    ۱۳:۵۰-۱۴:۱۵

    اهمیت اندازه گیری  و سنجش درد:  مروری بر جدیدترین ابزارهای سنجش درد

    تمرین عملی

    دکتر

    اعظم الملوک الساق

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

    ۱۴:۱۵-۱۴:۳۵

    مروری بر تاثیر مراقبت های تکاملی بر درد بحث گروهی  و تمرین عملی

    دکتر

    نغمه رزاقی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    ۱۴:۳۵-۱۴:۵۰

    ۱۴:۵۰-۱۵:۱۰

     

    جدیدترین روش مدیریت درد با رژیونال انستزیا تحت گاید سونوگرافی

    نمایش فیلم  و تمرین عملی

    دکتر

    سعید کشمیری

    فوق تخصص درد

    دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

    ۱۵:۱۰-۱۵:۳۰

    مراقبت خانواده محور و مدیریت درد غیردارویی  در کودکان

    فرزانه خوش اخلاق

    کارشناس ارشد مراقبت های ویژه نوزادان

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

    ۱۵:۳۰-۱۶:۰۰

    مدیریت دارویی درد 

    پرسش و پاسخ

    دکتر

    سهیل روشن ضمیر

    متخصص داروسازی بالینی

    داروشناس بالینی

    ۱۶:۰۰-۱۶:۳۰

    پرسش پاسخ، بحث گروهی، جمع بندی و  اجرای پس آزمون

    ارزشیابی  کارگاه با فرم ارزشیابی

    دکتر

    اعظم الملوک الساق ، لیلا هاشمی ،سخنرانان

     و شرکت کنندگان

    دکترای تخصصی پرستاری

    کارشنایس پرستاری کارشناس ارشد آناتومی

     

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

     

    مرکز طبی کودکان

     

     

     

    [1] International association for the study of pain (JASP)

    [2] Multiple Choice Questions (MCQ)

  • کارگاه 6: مراقبت کانگرویی بلافاصله بعد از تولد

    کارگاه 6: مراقبت کانگرویی بلافاصله بعد از تولد

    چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 13:00 در سالن skill lab پیش رو

    عنوان کارگاه: Immediate Kangaroo Mother Care (I-KMC)

    دبیر علمی: دکتر فاطمه خوش نوای فومنی

    momeni 

    دبیر اجرایی: خانم لیلا هاشمی

    hashemi 

    اعضای کمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر فاطمه خوشنوای فومنی،  دکتر جمال الدین بگجانی، دکتر صالحه تجلی

    ضرورت اجرا: در راستای ارتقا دانش، نگرش و مهارت شرکت کنندگان بیست و دومین همایش کشوری پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان کمیته علمی بر آن شدند در راستای محور سوم همایش "مدل ها، رویکردها و روش های نوین مراقبتی، حمایتی و آموزشی در پرستاری و مراقبت از کودک و خانواده" اولین کارگاه از سلسله کارگاه های پیش کنفرانس را به مروری بر مبانی و ملاحظات مراقبت کانگرویی زودرس بپردازد.

    سطح کارگاه: مبتدی تا متوسط

    مقدمه و زمینه:

    بر اساس مطالعات، اغلب مرگ های نوزادان در سه روز اول زندگی و به دنبال عوارض نارسی همچون مشکلات تنفسی ، مغزی، هیپوترمی، هیپوگلیسمی و عفونت رخ می دهد. مراقبت کانگرویی که توسط مادر انجام می شود، یکی از اقداماتی است که اثربخشی آن در پیشگیری از بروز عوارض و افزایش شانس بقای نوزادان کم وزن و زودرس اثبات شده است. برخلاف نوزادان ترم، انجام KMC در نوزادان زودرس با چالش هایی مواجه است زیرا عمدتا آن ها تحت تهویه مکانیکی بوده و یا کتترهای متعددی به آن ها متصل است. با این حال، سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که حتی علیرغم این چالش ها می توان دوره های کوتاه مدت KMC را شروع نمود و پس از تثبیت کلینیکی نوزاد، دوره های مداوم مراقبت کانگرویی جایگزین شوند. شواهد و مطالعات نشان می دهند که با درنظر گرفتن ملاحظاتی مانند وزن هنگام تولد، انجام KMC در دوره های کوتاه مدت بلافاصله پس از تولد، موثر بوده است. در این کارگاه سه ساعته، فراگیران با اصول و مفاهیم مراقبت کانگرویی و IKMC آشنا شده و از نتایج مطالعات مرتبط و تجارب بالینی در این خصوص مطلع خواهند شد و به صورت تعاملی کار با تجهیزات و نحوه ی انجام این مراقبت را تمرین خواهند کرد.

    اهداف:

    پس از پایان این کارگاه آموزشی انتظار می رود که فراگیر بتواند:

    1.آشنایی با مفهوم، بنیان های علمی، مکانیسم ها، اهمیت و انواع مراقبت کانگرویی

    2.نقش مراقبت کانگرویی زودهنگام در ارتقای سلامت نوزاد وخانواده

    3.مدیریت چالش های مراقبت کانگرویی

    4.آشنایی با تجهیزات جدید و موجود در بازار

    5.ارتقای مهارت عملی ارائه مراقبت کانگرویی

    گروه هدف: پرستاران (شاغل در بخش مراقبت ویژه نوزادان، پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه شیرخواران و کودکان و ...) ، پزشکان کودکان، دستیاران تخصصی بیماری های کودکان، دستیاران فوق تخصصی بیماری های نوزادان.

    ارزشیابی: پیش آزمون، پس آزمون، آزمون عملی

    ساختار و روش اجرا: سخنرانی، نمایش، کار در گروه های کوچک

    سخنرانان

    زمان بندی کارگاه Immediate Kangaroo Mother Care (I-KMC)

    زمان

    عنوان

    سخنران

    تخصص

    محل خدمت

    13:00-13:15

    افتتاحیه و خوش آمد گویی،

    انجام پیش آزمون

    دکتر فاطمه خوشنوای فومنی

    دکتری آموزش پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    13:15-13:30

    بیان اهداف و معرفی تیم

    دکتر فاطمه خوشنوای فومنی

    دکتری آموزش پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    13:30-14

    مقدمه ای بر مراقبت کانگرویی با رویکرد تکاملی براساس آخرین نسخه بخشنامه نوزادان

    تمرین عملی و پرسش و پاسخ

    دکتر کیوان میرنیا

    فوق تخصص نوزادان

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز طبی کودکان

    14-14:25

    IKMC اصول مبانی براساس آخرین نسخه بخشنامه نوزادان

     

    دکتر جمال الدین بگجانی

    دکتری آموزش پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    14:25-14:40

    استراحت و پذیرایی

     

    14:40-15:15

    معرفی نتایج پژوهش های مرتبط و بررسی اثربخشی و چالش های مراقبت کانگرویی بلافاصله پس از تولد

    دکتر فاطمه خوشنوای فومنی

    دکتری آموزش پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    15:15-15:45

    اصول اجرای مراقبت کانگرویی و نمایش فیلم و تمرین عملی

    دکتر صالحه تجلی

    دکتری تخصصی پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    15:45-16:15

    تمرین عملی گروه های کوچک

     

    تیم سخنرانان

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

    16:15-16:30

    جمع بندی و پس آزمون

    دکتر فاطمه خوشنوای فومنی

    دکتری آموزش پرستاری

    دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری و مامایی

     

  • برنامه علمی کنگره روز اول

    برنامه علمی کنگره روز اول

    پنجشنبه ۱۲ مهر ساعت 08:00 در سالن یاس پیش رو

    Final-Day1st_PNCongress_Program_Rev_[12_Mehr_1403-3rdOct2024]_001Final-Day1st_PNCongress_Program_Rev_[12_Mehr_1403-3rdOct2024]_002 Final-Day1st_PNCongress_Program_Rev_[12_Mehr_1403-3rdOct2024]_003  

  • برنامه علمی کنگره روز دوم

    برنامه علمی کنگره روز دوم

    جمعه ۱۳ مهر ساعت 08:00 در سالن یاس پیش رو

    Final-Day_2nd_PNCongress_Program_Rev_[13_Mehr1403-4thOct2024]_001 Final-Day_2nd_PNCongress_Program_Rev_[13_Mehr1403-4thOct2024]_002 Final-Day_2nd_PNCongress_Program_Rev_[13_Mehr1403-4thOct2024]_003 Final-Day_2nd_PNCongress_Program_Rev_[13_Mehr1403-4thOct2024]_004 Final-Day_2nd_PNCongress_Program_Rev_[13_Mehr1403-4thOct2024]_005 

  • برنامه علمی کنگره روز سوم

    برنامه علمی کنگره روز سوم

    شنبه ۱۴ مهر ساعت 08:00 در سالن یاس پیش رو

    Final-Day_3rd_PNCongress_Program_Rev_[14_Mehr_1403-5thOct2024]_001 Final-Day_3rd_PNCongress_Program_Rev_[14_Mehr_1403-5thOct2024]_002 Final-Day_3rd_PNCongress_Program_Rev_[14_Mehr_1403-5thOct2024]_003 Final-Day_3rd_PNCongress_Program_Rev_[14_Mehr_1403-5thOct2024]_004 

  • بدون عنوان

    بدون عنوان

    یکشنبه ۱۵ مهر ساعت 08:00 در سالن یاس پیش رو

    Final-Day_4th_PNCongress_Program_Rev_[15_Mehr_1403-6thOct2024]_001 Final-Day_4th_PNCongress_Program_Rev_[15_Mehr_1403-6thOct2024]_002 Final-Day_4th_PNCongress_Program_Rev_[15_Mehr_1403-6thOct2024]_003 Final-Day_4th_PNCongress_Program_Rev_[15_Mehr_1403-6thOct2024]_004