کارگاه2: ارتباط همدلانه با والدین، فرآیند اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش های کودکان

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ ۰۸:۰۰

چهارشنبه ۱۱ مهر ساعت 08:00 در سالن skill lab پیش رو

عنوان کارگاه: برقراری ارتباط همدلانه با والدین، فرایند اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش‌های کودکان 

دبیرعلمی: دکتر مرجان بناءزاده

bannazadeh   

دبیر اجرایی: خانم لیلا هاشمی، ستایش سعیدی، سلما میرزامنصوری، سید امیرحسین سیدعلیخانی

 

اعضاءکمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر بهداد قریب، دکتر ستاره ثافب، دکتر فروزان اکرمی، دکتر اعظم دشتی

 

سطح کارگاه: پیشرفته

 

مقدمه و زمینه: 

اعلام اخبار ناگوار به بیماران یک مسئولیت رایج متخصصان مراقبت‌های بهداشتی است. این تلاش چالش‌برانگیز مستلزم توانایی‌های ارتباطی پیشرفته است و باید با دلسوزی برای همه افراد دخیل انجام شود. مدیریت ناکافی چنین تعاملاتی می‌تواند منجر به احساس بی‌اعتمادی، خشم، ترس و سرزنش شود. همچنین، ممکن است منجر به پیامدهای عاطفی مضر در دراز مدت برای خانواده شود. در نتیجه، توانایی اعلام اخبار ناگوار یکی از مؤلفه‌های حیاتی آموزش پزشکی است، اما به‌دلیل ماهیت پیچیده و حساس آن، چالش‌های مهمی را برای پزشکان و پرستاران به‌همراه دارد. علیرغم اهمیت این تعامل، کمبود قابل توجهی در آموزش رسمی برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در این حوزه وجود دارد. در راستای فراهم سازی زمینه رفع چالش موجود، فرصت برگزاری بیست و دومین همایش کشوری و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان و حضور کارکنان شاغل در بخش های کودکان و نوزادان در این همایش را غنیمت می‌شماریم و در راستای محور "صدمات عاطفی، روانی، اجتماعی، معنوی، تکاملی و جسمی در کودکان سنین مختل، والدین و خانواده" به پیشنهاد دبیر علمی همایش سرکار خانم دکتر مرضیه حسن پور این کارگاه یک روزه را با هدف آموزش کارکنان بخش‌های کودکان و نوزادان و به منظور ارتقاء توانمندی‌ های آنان در اعلام خبر ناگوار به والدین طراحی کرده‌ایم.

 

اهداف و پیامدهای مورد نظر:

شرکت کننده قادر باشد:

1.خبر ناگوار را تعریف کند .

2.اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه  کودک را شرح دهد.

3.چالش‌های های اعلام خبر ناگوار به والدین را توضیح دهد.

4.نقش پزشک و پرستار در اعلام خبر ناگوار را توصیف کند.

5.پروتکل های رایج اعلام خبر ناگوار را نام ببرد و اجزای هر یک را توصیف کند.

6.اصول برقراری ارتباط همدلانه با والدین در شرایط بالینی پیچیده و دشوار در بخش‌های کودکان را شرح دهد.

7.فرایند اعلام خبر ناگوار، مراحل قبل، حین و بعد از آن را توضیح دهد.

8.در یک موفعیت شبیه سازی، نقش خود را به عنوان عضوی از تیم درمان، در اعلام خبر ناگوار به والدین ایفا کند.

 

گروه هدف: پرستاران و پزشکان شاغل در بخش‌های کودکان

 

ساختار و روش اجرای کارگاه

 

 

زمان بندی کارگاه

 

 مدرس                     سمت/تخصص

عنوان

زمان

دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

افتتاحیه و خوشامدگویی

پیش آزمون

08:10- 08:00

دکتر ستاره ثاقب، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، فوق تخصص نوزادان

تعریف خبر بعد، اهمیت و اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه نوزادان و چالش های موجود

پرسش و پاسخ

08:25- 08:10

08:30- 08:25

دکتر بهداد قریب، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، فلوشیپ مراقبتهای ویژه  کودکان

اندیکاسیون‌های اعلام خبر ناگوار به والدین در بخش مراقبت ویژه کودکان و نقش پزشک در اعلام خبر ناگوار

پرسش و پاسخ

08:45- 08:30

08:50- 08:45

دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

پروتکل های رایج اعلام خبر ناگوار و نقش پرستار در اعلام خبر ناگوار

پرسش و پاسخ

09:05- 08:50

09:10- 09:05

دکتر اعظم دشتی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، دکتری روانشناسی بالینی

اصول برقراری ارتباط همدلانه با والدین در شرایط با لینی پیچیده و دشوار

پرسش و پاسخ

09:25- 09:10

09:30- 09:25

دکتر فروزان اکرمی، مدیر گروه اخلاق زیستی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتری اخلاق پزشکی و فوق دکتری اخلاق زیستی

فرایند اعلام خبر ناگوار، مراحل قبل، حین و بعد

پرسش و پاسخ

09:45- 09:30

09:50- 09:45

استراحت و پذیرایی

10:10- 09:50

 

تمرین عملی

 

مدرس                      سمت/تخصص

عنوان

زمان

کلیه مدرسین و شرکت کنندگان

تمرین مهارت های اعلام خبر ناگوار

گروه کوچک، سناریو، ایفای نقش

10:45- 10:10

کلیه مدرسین و شرکت کنندگان

باز اندیشی و ارائه بازخورد توسط مدرسین و شرکت کنندگان

نمایش فیلم و بازاندیشی

11:30- 10:45

دکتر مرجان بناءزاده، استادیار گروه پرستاری دانشکده پرستاری البرز، دکترای پرستاری

جمع بندی

پس آزمون

11:45- 11:30

 

  •  

همکاران:

بناءزاده مرجان1، قریب بهداد2 ، ثاقب ستاره 3، اکرمی فروزان 4، دشتی اعظم5

1دکتری تخصصی پرستاری، استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و فوریتهای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، البرز، ایران. banazadehmarjan@gmail.com نویسنده مسئول ، 09134410017

2 فوق تخصص مراقبتهای ویژه کودکان، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، تهران، ایران

3 فوق تخصص مراقبتهای ویژه نوزادان، دانشیار گروه کودکان دانشکده پزشکی تهران، تهران، ایران

4دکترای اخلاق پزشکی، فوق دکتری اخلاق زیستی، مدیر گروه اخلاق زیستی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

5دکتری روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

  • آیا قبلا این برنامه را در کارگاه کنگره دیگری ارائه کرده اید؟ خیر
  • الزامات مورد نیاز: وسایل سمعی و بصری، چیدمان میز گرد برای کار گروهی

 

بازخورد

نظر شما چی هست؟ بر روی ستاره های مورد نظرتون کلیک کنید.

0
  • Review rating
  • Review rating
  • Review rating
  • Review rating
  • Review rating
میانگین نمرات

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه