کارگاه ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری
عنوان کارگاه: ارتقاء سلامت روان پرستاران با تأکید بر خود شفقت ورزی و تاب آوری
ثبت نام از طریق سامانه بازآموزی با شناسه کارگاه 221831
دبیر علمی: دکتر نعیمه سیدفاطمی
دبیر اجرایی: سرکار خانم لیلا هاشمی
اعضای کمیته علمی: دکتر مرضیه حسن پور، دکتر نعیمه سید فاطمی، دکتر جمیله محتشمی، دکتر نازنین اسماعیلی، دکتر مرجان مردانی
ضرورت اجرا: در راستای ارتقا دانش، نگرش و مهارت شرکت کنندگان بیست و دومین همایش کشوری پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان کمیته علمی بر آن شدند در راستای محور ششم همایش "جایگاه پرستاران کودکان در نظام سلامت، صدمات و آسیبهای شغلی، مراقبت از مراقبان سلامت کودک" اولین کارگاه از سلسله کارگاه های پیش کنفرانس را به مروری بر مبانی و ملاحظات" سلامت روان پرستار با تاکید بر شفقت ورزی و تاب آوری" بپردازند.
سطح کارگاه: مبتدی تا متوسط
مقدمه و زمینه: سلامت روان پرستاران شاغل در بخش های کودکان و نوزادان تحت تاثیر مفاهیم متعددی از جمله شفقت ورزی و تاب آوری شکل می گیرد. شفقتورزی، یک رویکرد پایه به سلامت است و یکی از مؤلفههای کلیدی مراقبت بیمار محور می باشد که پرستاران را بر آن میدارد تا اقدامات مثبتی برای کاهش رنج بیماران انجامدهند. مراقبت مبتنی بر شفقتورزی نیز یک رویکرد در مراقبت های پرستاری است که بر ارائه مراقبت با تمرکز بر همدلی و همراهی با بیماران و خانواده های آنان تأکید دارد. تابآوری، سبب ارتقای کیفیت زندگی کاری پرستاران شده، خشنودی کاری آنان را افزایش داده، از فرسودگی شغلی آنان می کاهد و پاسخهای مقابلهای آنان در برابر استرسهای محیط کاری را تعدیل می نماید. به این منظور در این کارگاه به بیان اهمیت سلامت روان پرستار شاغل در بخشهای کودکان و نوزادان با تاکید بر مفاهیم شفقت ورزی و تاب آوری خواهیم پرداخت.
اهداف:
پس از پایان این کارگاه آموزشی انتظار میرود که فراگیر بتواند:
- مهارتهای تقویت تاب آوری و شفقت ورزی در پرستاران را بشناسد.
- تاب آوری و مولفه های آن و عوامل مرتبط با تاب آوری را شناسایی نماید.
- با شفقت ورزی و مولفه های آن و عوامل موثر بر شفقت ورزی آشنا باشد.
- با اهمیت سلامت روان برای پرستار در بخشهای کودکان و نوزادان آشنا شود.
گروه هدف: پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه نوزادان. پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه شیرخواران و کودکان، دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، پزشکان کودکان و دستیاران تخصصی بیماری های کودکان
ارزشیابی: پیش آزمون ، پس آزمون به روش MCQ
ساختار و روش اجرا: سخنرانی، نمایش، کار در گروههای کوچک
سخنرانان:
زمان |
عنوان |
سخنران |
تخصص |
محل خدمت |
13:15 -13:00 |
تلاوت آیاتی از قران مجید، معرفی برنامه و سخنرانان، خوشامد گویی و ارزشیابی |
دکتر نعیمه سیدفاطمی |
دکتری تخصصی پرستاری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
14:10 -13:15 |
سلامت روان و اهمیت آن برای پرستار و عناصر سلامت روان پرسش و پاسخ |
دکتر نعیمه سیدفاطمی |
دکتری تخصصی پرستاری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
15:10-14:10 |
تاب آوری و مولفه های آن و عوامل مرتبط با تاب آوری تمرینات عملی پرسش پاسخ |
دکتر نازنین اسماعیلی |
دکترای تخصصی روانشناسی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
15:10-15:25 |
استراحت و پذیرایی |
|||
16:00 -15:25 |
شفقت ورزی و مولفه های آن و عوامل موثر بر شفقت ورزی پرسش پاسخ |
دکتر مرجان مردانی |
دکتری تخصصی پرستاری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
16:40-16:00
|
مهارتهای تقویت تاب آوری و شفقت ورزی در پرستاران تمرینات عملی پرسش پاسخ |
دکتر جمیله محتشمی |
دکتری تخصصی پرستاری |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی |
17:00-16:40 |
پرسش پاسخ، جمع بندی و ارزشیابی |
دکتر نعیمه سیدفاطمی |
دکتری تخصصی پرستاری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |